Anderhalf jaar na het ondertekenen van het Open Convenant Hoorn gaat het uitvoeren van projecten dubbel zo hard als verwacht. ‘‘Het streven was om twee projecten per jaar uit te voeren, dat zijn er inmiddels al zes.’‘, meldt een trotse Koen van Leenen van gemeente Hoorn.
Zijn collega Sander Laan geeft aan: ‘‘Het idee achter het convenant is helder. We willen niet in traditionele contractvormen blijven hangen. Om resultaten voor energietransitie, circulariteit, klimaatadaptatie en participatie te behalen moeten we innoveren en out of the box denken. Daar willen we ons samen met de convenantpartners voor gaan inzetten.’‘
Geen vechtmarkt en ‘hokjes denken’ meer
Herald Nauta van Schadenberg Infratechniek, een van de convenantpartners, geeft aan dat de markt door het convenant verandert. ‘‘Waar we eerst in een vechtmarkt op basis van prijs zaten, kunnen we ons nu meer focussen op de kwaliteit.’‘ Hij vervolgt: ‘‘We kunnen ook steeds beter op het belang van de opdrachtgever inspelen en hem echt ontzorgen. Daarnaast heeft de opdrachtgever juist meer inzicht in de belangen van de aannemers.’‘
Erik van der Maat van Schot Infra, eveneens convenantpartner, voegt daaraan toe: ‘‘Doordat we van tevoren alles goed uitdenken en gezamenlijk risico’s analyseren, kunnen we betere kwaliteit leveren en binnen de afgesproken budgetten blijven.’ Sander Laan geeft aan dat het convenant een cultuuromslag vraagt: ‘‘We willen niet meer in hokjes denken, waarbij de aannemer het ontwerp van de opdrachtgever ontvangt. We willen meer gaan samenwerken en vanaf de ontwerpfase al het gesprek aangaan en samen inhoudelijke afspraken maken. Hierdoor wordt het ontwerp beter en logischer en kunnen we eventuele risico’s en faalkosten zoveel mogelijk beperken in de uitvoer- en beheerfase.’‘ Dit vraagt om een andere kijk op de rol en de houding van de opdrachtgever en de aannemer. De opdrachtgever houdt zich bezig met het gewenste resultaat en de aannemer kan met de juiste kennis het ontwerp maken en het bouwwerk optimaliseren.
V.l.n.r.: Erik van der Maat (Schot Infra), Jan Nieuwenburg (Burgemeester gemeente Hoorn), Herald Nauta (directeur Schadenberg) en Sander Laan (projectleider Hoorn) bij het project in de Siriusstraat.
Meer continuïteit en multidisciplinair werken
Herald Nauta is blij dat het convenant handvatten biedt voor meer continuïteit en kennisdeling. ‘‘Met het convenant kunnen we multidisciplinaire projecten samen uitvoeren. We kunnen op deze manier meer van elkaar leren.’‘ Erik van der Maat beaamt dit: ‘‘In het convenant heeft iedereen zijn eigen specialisaties en samen zijn we een team. De kennis die we van elkaar meekrijgen, kunnen we ook weer gebruiken in andere projecten.’‘
Een ander positief effect is dat het convenant via de regionale partijen de werkgelegenheid in de regio borgt en creëert. De partners willen op deze manier van maatschappelijke meerwaarde zijn.
Parkeerplaats Always Forward
Een mooi voorbeeld van een afgerond convenantproject is de parkeerplaats bij Always Forward. Koen van Leenen licht toe: ‘‘Bij dit project waren drie aannemers vanaf de ontwerpfase betrokken en hebben ze het oorspronkelijke ontwerp van de gemeente samen verbeterd en verduurzaamd. Een succesvol project waarbij de inbreng van de markt bij de voorbereiding zeer duidelijk en significant is geweest.’‘ De samenwerking resulteerde in een duurzamer en klimaatadaptief ontwerp, dat uiteindelijk ook goedkoper bleek dan het eerder bedachte ontwerp, omdat er minder grondverzet nodig was.